úterý 5. října 2010

MAFIA II... "už je to o ničem"

Před nějakou dobou jsem měl možnost zahrát si pokračování Mafie, takže bych rád pronesl (nejen) svůj verdikt. Od tohohle pokračování velké herní legendy se čekalo mnoho, někdy možná až příliš moc. Roku 2002 spatřila světlo světa gamesa Mafia: The City Of Lost Heaven, o které nikdo nic nevěděl a nebyl tedy připraven na to, co od ní čekat. Během několika málo týdnů (dní??) se z ní ale stal naprostý herní fenomén a kdo tehdá neměl všechny mise odehrané minimálně 3x byl prostě out. Po velkých reklamních kampaních a nekonečném odkládání se rok 2010 stal tím, kdy se hráči konečně dočkali.

První česká hra, která má celosvětovou reklamní kampaň se začala velmi rychle prodávat a jen v ČR se během prvních tří dní prodalo na 15 000 kopií. Zdá se vám to jako dostatečný důkaz kvality titulu? Za sebe můžu říct, že to naprosto nevypovídá o jejich (ne)kvalitách.

"Paradoxně mu nejvíc ublížil první díl české mafiánské série - Mafia: THE CITY OF LOST HEAVEN byl nečekaný, ale o to větší hit plný napínavého ježdění, nebezpečných přestřelek a skvělých dialogů. MAFIA 2 v porovnání se svým osm let starým předchůdcem ztrácí hlavu v dějové lince a v celkové hratelnosti."


Když jsem si zahrál nějakou tu misi a trochu pojezdil po městě, byl jsem slušně zklamán. Chyběl mi původní herní styl, vadilo nevhodné ovládání, podivná grafika jako malovaná popř. celková absence módu na styl "jízda" nebo "extrémní jízda" z prvního dílu. Až moc do očí bila snaha autorů, kteří se evidentně snažili přiblížit herním stylem a pojetím hrám GTA IV popř The Goodfather. Ať už šlo o nabídku toho, co lze ve městě dělat (bary, ošacení, stravování - jasné GTA) nebo o podplácení policie (The Goodfather), bylo to tak jako tak nešikovně implementováno.

"Vaše společné putování s Vitem Scaletou začíná slibně a zároveň uvěřitelně. Zpočátku plníte pro své bosse banální a nedůležité úkoly, získáváte důvěru a stoupáte ve zločinecké hierarchii.V druhé polovině ale do té doby fungující scénář začnou narušovat nepochopitelné dějové zvrtay, po kterých už se necítíte být aktérem - samotným Vitem - ale spíš rozčarovaným filmovým divákem, který chce vrátit peníze za vstupenku do kina."

Jasné, nehrál jsem celou hru, takže asi ani nemůžu mít kompletní a hlavně kompetentní názor. Ale po tom, co jsem si zahrál, s klidnym svědomim řeknu, že už to není ono a člověka to zkrátka tak nebere. Věci, které se i za cca 40 minut čekování dali odpozorovat a za něco stáli jsou asi dvě. První z nich je dubing, který ja jako v prvním díle na hodně dobré úrovni. Druhá věc je hudební doprovod, který opět odpovídá době, ve které hrajete (40. a 50. léta v USA). Nejmilejší na soundtracku se ukázala volba rádia ve voze, kterou jednička tak fatálně postrádala. Koneckonců hru nezachránil hru ani sto stránkový scénař, který si vzal na mušku tvůrce scénáře prvního dílu - Petr Vochazka. Holt se studio 2K CZECH (dříve Illusion Softworks) musí poučit a pro příště hodně na věcech zapracovat.

Největší + : hudba, zvukové efekty, zajímavá rozlehlost města Empire Bay
Největší - : grafika, život města, herní možnosti, absence módu "jízda", snaha o "českého Kmotra", ovládání, neschopnost navázat na kvalitu předešlého dílu, zaprodání názvu studia (holt škvarky jsou škvarky)


PS: Hafo hráčů bylo určitě blahem bez sebe, já bohužel ne. První díl si zahraju vždy moc rád. Druhý díl mi stačil ani né na hodinu a už ho bylo dost. Ještě dodám, že vložené texty jsou útržky recenze z jednoho hudebního časopisu, který zabloudil i na pole PC her. S temito sloty se 100% názorově stotožňuju.

Žádné komentáře:

Okomentovat