sobota 20. září 2014

14 dní v Turecku... "aneb začínám si zvykat"

Dnes je to přesně 2 týdny, co tu jsem. Na několik věcí už si začínám zvykat. Popíšu na následujících řádcích.

Vedro
Je tu všude a pořád. Od rána do večera. Dvakrát tu spadlo pár kapek a dnes dokonce regulérně aspoňhodinu lilo jako z konve. Po páté hodině odpoledne už tu je relativně příjemně, což znamená, že je furt horko, ale když jdete pár kroků po ulici, nebude z vás lít jako z vola.

Bordel
V kampusu už ho snad i trochu uklidili, ale ve městě a za městem je špína, kdekoliv a kam se podíváte. Odpadky Turci očividně vůbec neřeší. Již několikrát jsem viděl v autobuse člověka, který dopil kolu a skleněnou lahev vyhodil ven mezi stromy. Ani ho nenapadlo, že existuje věc, jenž se jmenuje odpadkový koš, kam se to dává. Koše tu jsou, lidi jenom očividně nejsou zvyklí do nich odpadky dávat.

Obydlí
Zdejší to moc neřeší. Něco vypadá docela evropsky, něco vypadá jako ze středověku. Existují tu takové „slumy“, kam se místní přes léto nastěhují a žijí tam dokud teploty trochu neopadnou. Mě se to nelíbí, ale proč ne. Nemyslím si, že je to problém peněz. Turci podle mého peníze mají. Jezdí tady snad lepší auta než u nás, alespoň co se stavu týče. Zároveň v kapsách nosí nejnovější mobily. Na to jsou vážně ujetí.

V úterý nám začal Orientation week. V podstatě se jedná o poznávací týden:

Den 1:
Dopolední část programu začala přednáškou o univerzitě. Trvala asi hodinu a nebyla úplně marná. To už tam samozřejmě byly skoro všichni lidé ze zahraničí. Potom byla přestávka na oběd a hned po něm se pokračovalo návštěvou našeho oddělení. Byly jsme rozděleni na skupiny, podle oboru. Tam jsme poprvé přišli do kontaktu s místními profesory. Zatím jsem viděl asi 4, z nichž náš hlavní koordinátor umí anglicky hodně dobře vypadá, že by to mohl být fajn člověk. Ostatní se tvářili rovněž fajn, ale z tou angličtinou to úplný zázrak nebyl. Po krátké návštěvě katedry jsme se vydali za zbytkem a prošli jsme společně kampus udělali pár foto a vyrazili na kolej.

Večer nás čekala diner party. Školní autobus nás odvezl k jezeru, kde se nachází asi školní restaurace. Jednoduše řečeno byla hogo fogo. Starali se o nás jako v bavlnce. Dostali jsme předkrm, hlavní jídlo a dezert. Vše za free. Obsluha taky super. Večerní pohled na město byl mnohem lepší než za dne. Celkově to byl příjemně strávený večer. Bohužel se začaly vytvářet skupinky Čechů, kterých je tu hromada, a někteří z nich začali „vidlačit“ až mě z nich polévalo horko. Naštěstí je tu většina lidí normálních, takže se s nima dá vždy prohodit kus slova.

Den 2:
Druhý den začal velmi podobně jako den první. Dopoledne proběhla přednáška, tentokrát na téma Turecko. Dozvěděli jsme se geografické informace, něco o kultuře a hlavně some places of interest. Odpoledne jsme zaběhli do školy pořešit nějaký předměty a odpoledne se pokračovalo na prohlídku města. Naneštěstí opět k mešitě. Tohle tedy byla má třetí návštěva největší turecké mešity. Pro vaší informaci: dovnitř se údajně vejde 20 tisíc lidí. Má 6 minaretů a nejvyšší měří 99 metrů, protože Aláh má 99 jmen. Nevím, co je na tom pravdy. Před Mešitou proběhlo společný focení a vyrazili jsme na tour kolem jezera. Na jedné zastávce jsem měl možnost ochutnat tureckou specialitu – biči biči. V podstatě to byla ledová tříšť, cukr, banány, a želé. Někdy to mělo supr chuť, někdy zase komplet bez chuti. Mělo se to nějak míchat a pít brčkem, takže na to je nějaký systém. Nicméně žaludku to moc dobře neudělalo. Znovu už to zkoušet nebudu. Před návratem jsme se ještě zastavili u nejdelšího tureckého silničního mostu. Vede přes jezero a měří asi 1,5km. Nic zajímavého. Celkově tedy Adana z hlediska turisty moc zajímavá není. Máme v plánu ještě nějak prozkoumat okolí, takže hned bych potom sepsal nějaký report.

Den 3:
Poslední den Orientation weeku byl naplánován výlet na pobřeží. Odjezd byl naplánován na 8:15 a
s počasím to nevypadalo moc dobře. Ihned po odjezdu začalo pršet a obloha se zatáhla až to nebylo pěkné. Vyrazili jsme tedy směr Yumurtalik. Univerzita tam má nějaké „výzkumné centrum“. Bylo to tam vylidněné a relativně čisté. V areálu se nachází několik budov a příjezd je polní cestou. Naneštěstí na toaletách byly záchody ala Turkish style… Na velkou jsem ale nemusel.

Po příjezdu byla obloha zatažená, ale nepršelo. Okamžitě tedy z autobusu vyskákalo spousta lidí a vrhli se do moře. Na zdejší poměry bylo docela chladno cca 25 stupňů. Ve vodě bylo příjemněji než na pláži. Na chvíli jsem se taky smočil. Za nedlouho začalo pršet a to hodně. Zhruba takovou hodinu jsme byli schovaní pod střechou na terase a snažili jsme se zabavit nějakou aktivitou – kopali jsme si s balónem. Musím říct, že Turci se o nás opravdu skvěle starají. Připravili nám snídani i oběd. Prostě klobouk dolů. Po hodině deště se počasí vyjasnilo a černé mraky zmizely a začalo do nás prát slunce. Konečně se tedy rozsvítilo slunce. Nastalé počasí jsme využili k plážovému fotbalu a potápění. Pod vodu moc dobře vidět nebylo a snad mě i něco kouslo, protože po chvilce ve vodě mě šíleně začalo svědit tělo. Teď už je to v pohodě. Asi to byl nějaký výkřik do tmy. Odpoledne jsme si potom zahráli nějaké společné soutěže a posléze vyrazili zpět. Opět musím zdůraznit snahu Turků se o nás postarat a udělat nám co nejlepší zážitek.

Ostatní:
Na začátku října máme naplánovanou cestu na Kypr. Letenky už máme po menších problémech pořízeny. Letíme s Bora jet. Pravděpodobně to bude letadlo s vrtulema. Měl jsem to čeknout dřív než jsme to pořizovali…J Pojede nás grupa 10 lidí, z čehož 8 Čechů a 2 Rumuni. Češi jsou 3 strojaři včetně mě a zbytek holky a jeden kluk z ekonomky. Rumuni, kluk s holkou jsou budoucí lékaři. Super lidi musím zdůraznit. Chceme procestovat jižní část ostrova. Půjčíme si pravděpodobně 3 káry. Konkrétně to ještě musíme vyřešit, možná dnes na welcome party.

Většina erasmáků je tu z ČR. Je to asi hlavní zdejší devíza. Dále je tu dost Němců a Italů. Obzvlášť ti jsou pro každou srandu…