neděle 9. listopadu 2014

Bleskový výpad na sever... "aneb malebná údolí s balóny"

Další výlet jsme tentokráte naplánovali do Kappadokie, která leží asi 300km na sever od Adany. Nanásledujících řádcích se vám pokusím sepsat podobný cestopis jako v případě Kypru.

Den 1:
Dopravu na místo určení jsme řešili půjčením aut na letišti v Adaně. Na rozdíl od Kypru vše proběhlo v naprostém pořádku. Ano, auta jsme opravdu půjčovali v Turecku. Vozy včetně příslušných zástupců firmy dorazili na místo včas. Nemohl jsem tomu uvěřit. Za nedlouho jsme tedy vyrazili směr sever. Asi hodinu jízdy za Adanou jsem si nepřipadal v Turecku. Míjeli jsme nějaké hory. Vypadaly trochu jako Alpy, navíc kolem byla docela zeleň, což v Adaně moc není. Zároveň tam nebylo takové teplo. Počasí bylo obstojné. Bylo tam docela čisto a vypadalo to pěkně. Rozhodně to na mě udělalo lepší dojem než samotná Adana. Bylo to tam prostě jiné, ale v dobrém slova smyslu. Udělali jsme pár zastávek na focení a pokračovali jsme dál. Jakmile jsme se dostali z hor začala „poušť“, resp. nic moc zelené a spíš písková krajina, trochu něco jiného než je v Adaně a nejbližším okolí. To jsme se již začali blížit ke Goreme, což je hlavním místem celé Kappadokie. Na první den jsme měli v plánu dostat se do Goreme, sehnat ubytování a prozkoumat okolí. Po příjezdu jsme sehnali levný hostel (za 25 lir na noc i se snídaní). Poté jsme chvilku orazili a na západ slunce bylo naplánováno zajet se podívat kousek od Goreme do Uchisaru, kde se uprostřed města tyčil hrad, který byl vytesaný do skály. Situaci jsme lehce podcenili. Na místo jsme totiž kvůli lehkému dešti dorazili s menším zpožděním. Západ slunce
jsme tedy nestihli. Nicméně „hrad“ vypadal unikátně. Výhled z něj ale nebyl žádný šlágr. Již při cestě do Goreme jsme viděli zajímavá údolí a v údolích se již tyčili objekty jako údy. Celkově to tam vypadalo, jako by to ani nebylo na planetě Zemi. První den jsem z toho všeho měl smíšené pocity. Ve finále jsem usoudil, že to bylo pěkné a že nic podobného pravděpodobně nikde jinde na světě není. Rozhled z hradu mě nijak nenadchnul. Pravděpodobně to bylo zapříčeno tím, že již byla tma. V nejbližším okolí bylo jenom jedno údolí, kam jsme se později vydali. Následoval přesun do postele.

Den 2:
Druhý den jsme začali návštěvou jednoho údolí, jenž se nacházelo několik stovek metrů od Goreme. Na místo jsme tedy došli pěšky. Vypadalo to zvláštně a zároveň hezky. Slovy to asi nedokáži popsat. Musí se to vidět. Zblízka jsme měli možnost prohlédnout si údy, někdy opravdu vysoké. Dále tam bylo k vidění něco jako vytesané místnosti ve skále. Ani nevím jak to popsat. Jedním slovem asi zajímavé. Zapomněl jsem ještě zmínit, že samotné Goreme je očividně dost zprofanované. Na každém kroku je nějaká restaurace, obchod se suvenýry nebo cestovka nabízející výlet balónem, popřípadě návštěvu s průvodce do nějakého z údolí, kterých bylo v okolí nespočet. O balónech jsem věděl. Nakonec jsem do toho nešel. Cena 120 až 160 eur za jednu hodinu letu byla docela vysoká. Nikdo by do toho se mnou stejně nešel. Zároveň nám počasí moc nepřálo. Byla docela zima a vysoká oblačnost. V blízkosti Goreme se nalézá Open air muzeum. Jedná se o „muzeum“ zapsané na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Další program tedy pokračoval právě tam. V uvozovkách je
to proto, že to není úplně klasické muzeum. Popsal bych to asi tak, že je to to nejhezčí z vytesaných kostelů/budov do skály na jednom místě. Je to samozřejmě oplocené. Zároveň je to celé pod širým nebem. Uvnitř bylo mnoho turistů, a to není sezónní část roku. I přesto jsme se vydali dovnitř a alespoň já jsem rozhodně nelitoval. Toto místo se mi moc nelíbilo. Asi z celé Kappadokie nejvíc. Prohlídka mi zabrala asi hodinu maximálně a to jsem nijak nehnal. Dokonce jsem tam potkal nějaké Čechy. Z národností se v Kappadokii nejvíce motali překvapivě asi Australané, Britové a pár Američanů. Nesmím zapomenout ani na turisty z východní Asie. Uvnitř vytesaných prostor ve skalách se většinou nalézaly nakreslené malby zejména v případě kostelů. Jinak to byly prostě prázdné místnosti. Za mě tedy palec nahoru. Oběd jsme dávali v Goreme. V celé Kappadokii mají jednu specialitu, která se jmenuje Pottery kebap. V podstatě se jedná o normální kebap s tím rozdílem, že je v keramické uzavřené nádobě. Když nám ho obsluha přinesla, přišel další člověk, jenž nám nádobu šavlí rozsekl. Nevýhodou je, že budete mít v jídle kousky keramiky. Jinak to v podstatě nebyl žádný šlágr.

Odpoledne nás potom čekala zastávka v Urgupu. Tam jsme měli cestu zejména kvůli místní vinárně. Cesta tam nám netrvala nijak dlouho. Problém byl až při orientaci ve městě. Nakonec jsme odstavili auta a vydali se na prohlídku města. Opět něco jako Goreme. Všude plno obchodů a restaurací.
Dokonce i světové autopůjčovny tady měly kanceláře. Nakonec jsme se dostali do informačního centra a tam nám paní pověděla, kde je vinárna. Cestou k vinárně jsme ještě udělali zastávku na vyvýšeném místě uprostřed města – kousek od našich zaparkovaných aut. Ze shora byl pěkný pohled na celé město a nejbližší okolí. Z počasím to nebylo moc dobré. Resp. tady v Adaně je pořád teplo.
V Kappadokii jsem nosil mikinu a navíc bylo často velmi oblačno. Občas spadla nějaká ta kapka. Po vyhlídce jsme se již přesunuli do vinárny. Musím říct, že lehké zklamání. Měla být vyhlášená a moc sladkých bílých vín tam neměli. Většinou, a to platí obecně, tady mají červené. To mi moc nešmakuje. Každopádně, dali jsme košt a nějaké to víno vzali s sebou. Jelikož se pomalu začal čas nachylovat, byl čas vyrazit dál. Ještě nás čekal západ slunce, jenž jsme pozorovali nad jedním z údolí – Red valley. Podle množství turistů soudím, že se jednalo o známé místo. Bylo to fajn, ale tyto přírodní památky asi nebudu schopen nikdy docenit. Preferuji něco, co bylo postaveno člověkem. To mě většinou nadchne mnohem víc…

Den 3:
Předposlední den jsme zahájili dopolední procházkou dalším z mnoha údolí, tentokráte bílým.
Zároveň je třeba zmínit, že počasí docela přálo. Opět zajímavé, ale vypadalo to tam v podstatě stejně jako všude v okolí, tedy spousta údů s pěknými skalami. Tady náš zážitek byl obohacen běžci nějakého maratonu, kteří se nás občas ptali na cestu. Podle mě nemá smysl nějak dál popisovat, takže pokročíme o pár hodinu v čase dopředu. Po obědě jsme se vydali směr Kayseri. Hlavním lákadlem pro mě a nejen pro mě byl zdejší fotbalový stadion. Zvenčí vypadá dost futuristicky. Po asi hodině jízdě jsme dorazili do samotného Kayseri. Musím říct, že zatím z mého pohledu jednoznačně nejhezčí město, které jsem v Turecku viděl. Všude nové domy, čisto a pořádek, což mě velmi příjemně překvapilo. Hned za městem se navíc nacházejí pěkné hory, takže to celé vypadalo moc hezky a líbilo se mi to. Zpět ke stadionu. V okolí se nachází velké parkoviště a několik domů. Lze tedy konstatovat, že je ve městě. Po venkovní prohlídce jsme se chtěli nějak dostat dovnitř, jenže celý stadion byl obehnán plotem. Naštěstí byly v plotu otevřené dveře. Kousek od nich byly otevřené další dveře, tentokráte do kanceláře nějaké ochranky. Nejdříve na nás koukali jako na mimozemšťany, ale po chvilce jazykové bariéry pochopili, že bychom rádi dovnitř. Jeden pán z ostrahy nás tedy vzal přímo ke trávníku, kde nám gesty dal jasně najevo, že na trávník nesmíme. Po tribunách jsme taky moc nemohli, takže jsme tam chvilku pobyli, udělali nějaké fotky a vydali se na cestu zpět k autům. Ve městě ještě byla citadela. Dovnitř se nemohlo, takže jsme si to mohli prohlédnout leda tak zvenku. Nějaký člověk nám říkal, že dovnitř se opravdu nemůže a že je učitel angličtiny. Na mou otázku, co dalšího je ve městě zajímavého mi odpověděl, že do citadely opravdu není vstup dovolen. No, šel jsem dál… Skupina se rozdělila a se zbytkem jsme se vydali zpět do
Goreme. Cestou jsme ještě zastavili v Avanosu. Tam jsme navštívili místní Pottery. Vyráběli tam keramiku. Prostory byly ve sklep, kde se konala zrovna nějaká vernisáž. Byla tam výstava hodně starých útvarů včetně moderního umění. Při odchodu nás odchytil nějaký pán a že nám ukáže jak se ta keramika vůbec vyrábí. Bylo to zajímavé. Kresby jsou dělané ručně, za což klobouk dolů. Na konci prohlídky byl ještě obchod se suvenýry, který jsem rychle prolétnul. Ceny byly na první pohled dost přepálené. Talíř za v přepočtu několik desítek tisíc korun už je docela raketa…

Den 4:
Po probuzení se nám naskytla možnost na vlastní oči vidět hromadu balónů vznášejících se nad celou Kappadokií. Moc pěkný pohled. Asi jsem jich čekal asi víc s ohledem na to, že v celém Goreme bylo mnoho cestovních kanceláří nabízejících tento zážitek. Turistů se v okolí pořád motalo docela dost. Na druhou stranu již bylo po sezóně. Po snídani jsme vyrazili směr poslední naplánované místo – Derinkuyu. Jedná se o údajně největší a nejvíc profláknuté podzemní město v Kappadokii. Poté, co jsme dorazili na místo jsme se potkali s další skupinou Erasmáků, kteří nám to místo moc nedoporučovali, protože je to přeplněné turisty a uvnitř jsou navíc stísněné prostory a pro vysoké lidi to není nic příjemného. I přes varování jsme se shodli na tom, že když už tam jsme, tak bychom měli jít dovnitř. Uvnitř to již tak zajímavé nebylo. Samotnému se mi to docela líbilo, ale kromě vytesaných místností jako obývací pokoj, hrobka, snad i kaple…, tam nic nebylo. Celé to bylo docela roztahané a
ještě k tomu to bylo v různých hloubkách, takže se chodilo po schodech nahoru a dolů. Navíc, samozřejmě jak nám již bylo předem řečeno, to pro vyšší lidi nebylo moc příjemné. Obzvlášť záda dostala pořádně zabrat. Prázdných místností tam tedy byla celá řada. Prohlídka byla individuální s
přehledným značením. Ztratit se tam snad ani nejde. Na konci jsme narazili na skupinu asijských turistů, což ve stísněných prostorech nebylo nic příjemného. Suma sumárum celá prohlídka zabrala asi hodinu. Následovala diskuse, co dál. Nedaleko se totiž nalézalo druhé z podzemních měst. Tam jsme se již nevydali. Pokračovali jsme směr Adana. Cestou jsme ještě zastavili na oběd v Nigde, kde asi nic zajímavého nebylo, resp. jsme ani nic zajímavého nehledali. Každý se chtěl najíst a co nejdřív odjet…